Metoda holistycznej nauki domowej - 7 tydzień

Witajcie,

Oto siódmy post opisujący dokładnie jak przebiega nasza edukacja domowa na zasadzie projektów.

7 TYDZIEŃ

Wprowadzenie:
poza GRA JĘZYKOWĄ rozłożoną na poszczególne dni, stosuję METODĘ PROJEKTÓW OPARTĄ o ZAJĘCIA KREATYWNE.
Zagadnienia z poszczególnych zajęć kreatywnych w danym dniu zawsze się uzupełniają.

Zazwyczaj nie da się zrobić wszystkiego co się planuje.. Ale, to nie szkodzi. Ja te tematy powtarzam i będę powtarzać w różnych wersjach co roku. Można to zmieniać i uzależniać od wieku dzieci, od choroby itd.. 
To jest taki zestaw tematów wiedzy powszechnej.  Wiecej czy mniej? Nieważne. Ale baza musi być. 

Wrzucę potem pełny zestaw tematów, ale w dowolnej kolejności, i nie zsynchronizowanych - takie luźne pomysły jakie mam na poszczególne zajęcia kreatywne. Jeśli chcecie tworzyć coś własnego zapraszam na bloga - będzie wpis. 
A jeśli chcecie już ułożone, zsynchronizowane tygodniami, to zapraszam na wpisy cotygodniowe. Publikuje w miarę realizacji i ... czasu na pisanie bloga :)

Oto tydzień 7 : mity, archetypy, tradycja, świętowanie. 
Temat zbieżny z podcastem moim, zapraszam do posłuchania. Zwykle robię jakiś podcast lub film zbieżny z tematem jaki robimy na ed domowej. Zapraszam do subskrypcji kanału, będziecie na bieżąco :)

Kanał youtube Joanna Chołuj OkiemMatki


1. poniedziałek - Obrazkologia - temat: archetyp św. Mikołaja, mity inne - wróżka Zębuszka, Jakie mamy inne mity?

2. wtorek - Teatrologia -  Jasełka, Można też zrobić przedstawienie o Św. Mikołaju biskupie

3. środa - Eksperymentologia - Maszyny powietrze. Początki. Jakie jak to było?


4. czwartek - Gry  - hmm.. może być Był sobie człowiek.. Mogą być kostki do narracji - mity.


5. piątek - Grosikologia - Historia Polski (i świata) nieudokumentowania. Królowie przed-chrześcijańscy. Lechia. Apokryfy do Biblii.

6. weekend  Artmuz -Robiliśmy pierniki :) Można iść do Etnograficznego muz w Warszawie. zawsze mają zajęcia dla dzieci związane ze zwyczajami bożonarodzeniowymi.


W całym tym tygodniu chciałam pokazać dziecku:

Co to jest mit? Co to jest bajka? O tym, że mit to taka historia, która zawsze ma w sobie Prawdę przed duże P.
Czyli morał.. Można dużo czytać baśni, bajek, mitów. Wybierać szczególnie podobne, pytać co jest podobnego? Zajrzyjcie do teorii bajki Proppa. 

Zawsze w micie bajce i dobrej prozie jest bohater, który czegoś się uczy. PRzechodzi przemianę. Ma pomocników i "utrudniaczy"...
Na pewno rozmawiać z dziećmi o ich filmach i książkach ulubionych. My analizowaliśmy zycie Ninja z Ninjago, Lloyd, Kay itd..
Jeśli oglądacie, wiecie o co chodzi :) to sa bajki, wciąż przekazujące pewien morał, wartości, jest walka dobra ze złem i z człowiekiem samym w sobie.

Albo z ojcem (archetyp typu -- kompleks Edypa)
vide -- Freud , Jung



Można pójść do kościoła na poranne msze w adwencie. No  i oczywiście w święta. Obserwować archetypy w rzeczywistości. Obejrzeć żłóbek Jezusa, iśc na jasełka.


Grosikologia-historia tym razem. Mówiliśmy o historii przedchrześcijańskiej.
Mam książkę pana Bieszka i bardzo mnie inspiruje. Można oczywiście na zasadzie gdybania.. PRawda? Nie? Na pewno do przeczytania opowieści o Wandzie, Kraku, Popielu..

Korzystałam głównie z książek, które mamy w domowej bibliotece, ze zwykłych podręczników do historii . Jak nie - idźcie do biblioteki albo przeczytajcie coś online :)
polecam starocie -- ja uważam, że dawna historia była dobrze opowiadana dzieciom w starych książkach (do kupienia na allegro) jak:
- Dzieje Polski, Sz. Kobyliński
- O polskim Chrobotku, H. Januszewska
- Za króla Piasta Polska wyrasta, K.Makuszyński

Jestem tradycjonalistką. Współczesne podręczniki moim zdaniem nie są dobre.
Chaotyczne. Przeładowane wiedzą. Pomijają ważne tematy. Nie uczą logicznie my śleć i "łączyć punktów."

Polecam przeznaczenie jednej dużej sciany na wielką tablicę historyczną -- chronologia wydarzeń w różnych częściach świata wpisywana systematycznie w miarę jak coś czytacie, uczycie się, a nawet wydarzenia z Waszego zycia :) (zdjęcie)

W ramach eskperymentologii mówiliśmy o tym... jak św. Mikołaj może latać :)
A raczej o tym jak człowiek zaczął latać - vide playlista o maszynach powietrznych, także patriotycznie o dywizjonie 303. Ale głównie czytaliśmy książki, których o tym mamy kilka we własnej bibliotece. Polecam też album do rysowania (zdjęcie)

Obejrzeliśmy również film o św. Mikołaju biskupie, dokumentalny i rysunkowy. Na tej podstawie zrobiliśmy potem przedstawienie o małym Mikołajku (mój syn nosi to imię :) i dużym Mikołaju. Można zrobić też jasełka.
 
Przydałaby się gra o religii... .Nie mamy takowej. Ale są -- o Atlantydzie,
na pewno można użyć kostek - story cubes do opowiadania historii.
http://www.gamesfanatic.pl/2015/10/16/story-cubes-strachy-mity-i-zwierzeta/


Zrobiliśmy własne pierniczki kilkakrotnie, w ramach kultywowania tradycji :)



Poniżej zdjęcia  dla inspiracji oraz linki do playlist na kanale nauczycielskim yb Joanna Chołuj:
 Uwaga, to mój wybór, ale też nie polega to na tym, by zostawić dziecko z playlistą przed ekranem samo. Przejrzyjcie, i wybierzcie to co Wam pasuje :) !
Umieszczam tam także kontrowersyjne filmy Ale historia, albo Historia bez cenzury.. To playlista dla starszych dzieci lub rodziców.
Wierzę, że nie zostawiacie waszych siedmio, ośmio, dziewięciolatków samych z wyborem filmów do oglądania :)

1 . wszystkie playlisty zajęć kreatywno-projektowych
https://www.youtube.com/channel/UCoeHJncqc-sg3xfrjW6Sa8Q/playlists?sort=dd&shelf_id=6&view_as=subscriber&view=50

2. eksperymentologia
https://www.youtube.com/watch?v=9GorqroigqM&list=PLhqwD-V3PE6XmTvHLovQer4sSpVgCmqrc

3. teatrologia
https://www.youtube.com/watch?v=MGkY9oPfAzo&list=PLhqwD-V3PE6VhlPMar5JcNE2VG4DviKOX

4. grosikologia
https://www.youtube.com/watch?v=Q_yyfS8ArLg&list=PLhqwD-V3PE6VdqQ2RgBloGUyUxHfu_xB7

5 obrazkologia
https://www.youtube.com/watch?v=MQFM1MCGWTg&list=PLhqwD-V3PE6XQI3Tho89iTSB3IaWiljis

6. plasmuz
https://www.youtube.com/watch?v=wimWKMNnW7k&list=PLhqwD-V3PE6Vo8b3k3tqK8bgNBNouQjQo 











Komentarze

Popularne posty