Inkorporacja metody trivium w NASZEJ EDUKACJI DOMOWEJ

:)

Witajcie :) Świątecznie :) Za dwa dni Wigilia Bożego Narodzenia.
Wesołych świąt

W tym poście opowiem jak ja wymyśliłam w jaki sposób inkorporować ! :)
czyli wcielić , czyli dodać elementy koncepcji trivium do naszej edukacji domowej,:)
która już zawiera wiele innych koncepcji...

Bo zasada podstawowa edukacji domowej jest taka:

ISTNIEJE TYLKO JEDNA IDEALNA METODA UCZENIA DZIECI W ED
JEST TO METODA PRZYKROJONA IDEALNIE DO DANEJ RODZINY

takie Zrób to sam.. Więc oto jak wygląda nasze Zrób to sam:

Elementy :

1. unschooling:

- zapewnienie dziecku bodźców w otoczeniu
- zabawa, odkrywanie świata swobodne
- możliwość podążania za swoimi talentami
- ogromna samodzielność dziecka, inicjatywa

2. neurobiologia (wykorzystanie tej wiedzy o mózgu, równomierny rozwój półkul):

- wczesne nauczanie - od poczęcia
- globalne czytanie wg metody Domana
- ewentualnie (ja tego nie robię.. brak czasu) globalna matma wg Domana
- języki obce nowożytne - u mnie 2 które przechodzą w 4 ok 5 roku życia dziecka
- immersja jako metoda nauczania języków
- rozwój mózgu przez rozwój pamięci - piosenki wiersze i in. na pamięć
- muzyka, kontakt z, gra na instrumencie własna lub metoda Suzuki (u nas nie, była klasyczna nauka pianina, ale pewnie będzie wkrótce Suzuki)
- plastyka, technika

3. duchowość, religia:

- codzienne poranne i wieczorne "kółko" - rozmowa, dzień dobry, mówienie o uczuciach, intencjach na dany dzień, wdzięczność, modlitwa, czytanie biblii lub innych ksiąg świętych lub filozofii, czytanie "na chybił trafił -- zasad z naszej Księgi Rodziny
- codzienne słuchanie playlisty Na pamięć (link na dole) - tam, min modlitwy i pieśni religijne.
- modlitwa przed jedzeniem (czasem piosenka - link do nagrania na dole)
- w ramach obrazkologii poruszamy tematy związane z religią i duchowością
- dzieci są obecne gdy ćwiczę jogę, albo.. jesli czas!! :( medytuję. Mogą się przyłączyć i czasem to robią.

4. trivium(powiem tylko o pierwszym etapie, moje dziecko ma 9 lat i drugie 2,5)

- czytanie pisanie -- metoda globalna dla młodszego, starszy sam się nauczył, gdy stosowałam metodę globalną nauki czytania w językach obcych, całkiem nieswiadoma istnienia metody Domana..

- kopiowanie tekstów -- tu ciężko, bo jednak nie lubi pisać, ale przepisuje po jednym zdaniu angielskim i francuskim, lub strofie tygodniowo - z piosenki lub wierszyka, KTÓRY ZNA
Po polsku przepisuje od jednej strofy do kilku dziennie - z piosenki lub wiersza KTÓRY ZNA albo własnie się uczy NA PAMIĘĆ.

- ustna narracja -- używam tego z kostkami story cubes w czasie projektów.
oraz wieczorem w czasie czytania książek przez ok 1h -- pytam co było w poprzednim rozdziale, zanim zacznę czytac, albo przerywam i pytam co się wydarzyło (sprawdzam zrozumienie). Ale bez nacisku.. Bez przepytywania.

- zapamiętywanie - łączę z kopiowaniem tekstów. jw.
poza tym mam playlistę Na pamięć w youtubie, gdzie wrzucam sukcesywnie rzeczy, które chcę, by dzieci znały na pamięć. Słuchamy tego 1dziennie zwykle po trochu (link na końcu posta) . Czytam też często te same teksty z książki wieczorem albo w ciągu dnia na zasadzie --- ja jeden wers - syn dopowiada drugi (tam gdzie rym.. )

- słyszenie słuchanie -- tegonajwięcej -- używam playlist yb, głównie językowych w dniach językowych. Dodatkowo wieczorem playlisty Na pamięć (link na końcu posta) . Słuchanie to też słuchanie lektury na głos -- wieczorem codziennie 1h, plus gdzieś tam w ciagu dnia po trochu.

- religia -- jak w punkcie o religii nr 3. Nie jesteśmy religijni - katoliccy. Nie chodzimy do kościoła co niedzielę. Jest alternatywnie

- plastyka - zgodnie z projektem ArtMuz - weekendy muzyczno plastyczne. Robimy coś, co wpisuje się w temat tygodnia. Patrz wpisy o Metodzie holistycznej nauki domowej - link na końcu do pierwszego tygodnia.
Ale również dzieci mają każdy dostęp u siebie do podstawowych materiałów plastycznych jak plastelina, kredki, kreda. Oraz w weekend po prostu otwieram szafę w salonie i mogą też wyjać i zrobić projekt jaki im się żywnie podoba niezaleznie od tematu tygodnia..

 - wycieczki - w weekendy wyjścia artmuz, wizyta w bibliotece.. ostatnio rzadko, ale chcę by to było 1 w tygodniu. Kwestia wyrobienia nawyku.

- praca służba -- obowiązki domowe, ale nie scisłe, ustalane codziennie, po prostu sprzątanie domu. Pomaganie przy przygotowaniu posiłków.

- dyscyplina -- ciekawy temat. Zawsze uważałam, że to konieczne, że nie może być takie laissez -faire.. Tym bardziej że ja jestem samotną matką i mam dwu synów. Ważna jest pozycja ojców dziadków i nauczycieli (syn ma głównie panów nauczycieli , instruktorów na zajęciach - celowo).
Stosuję dyscyplinę pokojową vide kanał yb OkiemMatki (link na końcu postu)
Pilnuje swoich granic, mówię o zasadach. Codziennie. Są one też spisane w Księdze rodziny. Dodatkowo mamy comiesięczne projekty pracy nad wartościami, cechami pożądanymi w charakterze (vide wpis na temat Wartości praca codzienna)
Dyscyplina to też konsekwencja i obowiązkowość i rzetelność, którą dziecko musi obserwować u rodzica, i której od dziecka trzeba WYMAGAĆ.
Dodatkowo ważna jest samodzielność i to, by dziecko było za siebie odpowiedzialne od początku.

- ZABAWA --- musi mieć mnóstwo czasu na zabawę swobodną. Ale o to nietrudno w edukacji domowej :)

Przydatne linki :

mój kanał nauczycielski z playlistami wspomnianymi wyżej

mój kanał nt rodzicielstwa i edukacji domowej okiemMatki

metoda holistycznej nauki domowej 1 tydzień - wpis na tym blogu

playlista Na Pamięć

wszystkie playlisty do projektów kreatywnych i do nauki języków obcych

modlitwa przed jedzeniem - śpiewana z ruchu Światło-Życie

 jak uczę 4 języków obcych w domu

cała playlista nt edukacji domowej, gdzie są filmy nt mojego uczenia języków obcych, zajęć kreatywno-projektowych, ważności duchowości,
powodów dla których przeszliśmy na edukację domową, talentu dziecka itd


Komentarze

Popularne posty